Pad sijaitsee Itä-Amarnassa sisämaassa Kor-joen länsirannalla. Varsinainen kaupunki on rakennettu vaikuttavan jyrkkärinteisen kukkulan laelle. Kukkulan alapuolella levittäytyy Jokivarreksi kutsuttu esikaupunki, jossa sijaitsevat Padin satama ja delonienklaavi. Kukkulan laki muodostaa erinomaisen luontaisen linnakkeen, minkä lisäksi uloimat talot on rakennettu toisiinsa kiinni siten, että kaupunkiin pääsee vain yhdestä portista. Porttia suojaa kaupungin kaartin miehittämä vahva linnoitus. Ulospäin näkyvimmät maamerkit ovat jyrkänteen reunalle rakennettu satraappipalatsi, kaksikupolinen (kultainen ja musta) aurinkoveljesten temppeli sekä Saidalin temppelin korkea minareetti. Kaupungin keskustorilla sijaitsevat Padin temppeli ja Arieten pyhä lähde. Kaupungin alapuolella, kukkulan sisällä on valtava katakombien verkosto, jota kukaan ei tunne kunnolla. Padin länsipuolella on pieni nekropolis, jonka vartioidusta pääpyhäköstä on pääsy katakombeihin. Lisäksi atakombeihin väitetään olevan useita salaisia sisäänpääsyjä.

Pad on suuri noin 30 000 asukkaan kaupunki, jossa asuu monenlaista väkeä. Satraappidynastian jäsenet ja korkeat virkamiehet asuvat palatsissa ja uvilakaupungissa, papisto puolestaan emppelikaupungissa, jossa on lukuisia temppeleitä ja pyhäkköjä amarnalaisilla ja ulkomaisille jumalille. Käsityöläiset ja kauppiaat asuvat ja työskentelevät basaareissa, joskin rikkaimilla kauppiailla on myös huviloita. Basaareissa tapaa myös melko paljon khamilaisia. Deloni-asutus on keskittynyt portin lähistölle linnoituksen tuntumaan. Amarnalaiset ja muualta saapuneet köyhät majailevat pahamaineisessa Sokkelon kaupunginosassa, jonka vieressä puolestaan on Silkkihuoneina tunnettu huvittelukaupunginosa, jossa on lukuisia taloja, joissa otetaan vastaan maksavia vieraita.

Ihmisten lisäksi Padissa elää myös muita puhuvia olentoja, joista useimmin törmää kyklooppeihin. Suurin osa kykloopeista on pyhiinvaeltajia, jotka käyvät Istuva Kratoksen pyhäkössä mutta jotkut myös asuvat kaupungissa. Jokivarressa puolestaan näkee liskomiehiä ja hieman Padista pohjoiseen on liskomiesheimon asuinsija. Kyklooppeja ja liskomiehiä pidetaan omalla tavallaan yhteisön jäseninä eikä kanssakäymistä heidän kanssaan mitenkään karteta. Samaa ei voida sanoa ghouleista, joita väitetään asuvan katakombeissa. Saviarit ovat Padissa hyvin harvinainen näky mutta yksi kaupungin muinaissankareista, Giron, oli tarujen mukaan aviari. Hänen joustaan säilytetään Padin temppelissä.

Tarun mukaan kaupunki sai alkunsa, kun jokinymfi Ariete (Korin tytär) rakastui Amariin. Amar saattoi Arieten raskaaksi ja meni sitten matkoihinsa luvaten vielä palata. Amar kuitenkin meni Ammaniin ja jätti Arieten itkemään yksinään. Arieten kyynelistä syntyi Padin kuuluisa lähde ja pojasta, jonka hän synnytti tuli kaupunginjumala Pad. Synnytyksen jälkeen Ariete heitti henkensä. Pad puolestaan perusti Arieten lähteen ympärille kaupungin, joka yhä kantaa perustajansa nimeä. Uskoopa taruun tai ei, Padin kaupunki on selvästi hyvin vanha, sillä paikalla opn merkkejä jo Ar-Kain valtakaudelta. Jotkut väittävät, että katakombien vanhimmat haudat ovat peräisin jumalajalta. Pad on aina ollut yksi Amarnan suurista kaupungeista ja sen satraapilla on jo keisarikunnan aikana ollut merkittävä valta-asema.

Nykyisen satraappidynastian aikana delonien vaikutus on jatkuvasti voimistunut. Nykyisen satraapin, prinsessa Mirennan (am. Miretut), isä Thanat avioitui taivaan papiston vastustuksesta huolimatta delonialaisen ylhäsiönaisen, Irakionin Demenan, kanssa. Thanat myöskin pestasi suuren joukon delonipalkkasotureita valtakuntansa suojaksi Kratoksen jälkeisen ajan melskeissä. Muutenkin Thanat suosi deloneja tavoilla, joita perinteinen amarnalainen eliitti piti ja pitää yhä sopimattomina. Thanatin kuoleman jälkeen vallan peri Thanatin ja Demenan tytär, Mirenna, koska hänen isoveljensä Makhos sai surmansa salahankkeen johdosta.

Naisen nousu valtaistuimelle on taivaan kultin patriarkaalisen järjestyksen vastaista ja on julkinen salaisuus, että Banuben mysteereihin vihitty prinsessa Mirenna ei nauti Amarin papiston, etenkään ylipappi Senamunin, suosiota. Toinen Padin amarnalaista eliittiä hiertävä seikka on Mirennan puoliksi delonialaien syntyperä sekä Thanatin kaudella hoviin juurtuneet delonialaiset tavat ja delonien vaikutusvalta. Mirenna on yrittänyt vähentää kitkaa ottamalla amarnankielisen hallitsijanimen Miretut ja osallistumalla näkyvästi Banuben ja Padin kultteihin mutta vaikuttaa siltä, että nämä eleet eivät juurikaan ole vaikuttaneet. Kemanin mysteereihin vihityt vaunu-upseerit pitävät suoranaisena loukkauksena sitä, että itse Padin kaupungin turvallisuudesta vastaa yhä delonihopliiteista koostuva palkkasoturikaarti, jota johtaa pelätty kapteeni Zenathos.

Sisäpoliittisten ongelmien lisäksi prinsessa Mirenna joutuu jatkuvasti olemaan varuillaan mahtavien naapuriensa suhteen. Etelässä on Hamunatin voimakas satraappikunta, jonka dynastia kumartaa yön jumalia. Pohjoisessa puolestaan majailevat arvostaan tarkat Epyran kauppiasruhtinaat. Lisäksi kaupunkiin on alkanut kantautua huhuja paimentolaisten levottomuudesta.