TOTISEN JUMALAN palvonta eli monoteismi on peräisin Khamista. Noin 500 vuotta sitten Hvalanin heimo ajettiin sodassa pois asuisijoiltaan erämaahan ja heidän heimojumalansa surmattiin. Heimon tuhoa pidettiin varmana. Kävi kuitenkin niin, että Rahul-niminen paimen sai vuorella ilmestyksen, jossa maailmankaikkeuden luoja, kaikkivaltias Totinen Jumala otti Hvalanin suojelukseensa ja teki Rahulista profeettansa. Kukaan ei ennen ollut kuullut Rahulin uudesta jumalasta, jonka profeetta väitti olevan kaikkien muiden jumalien yläpuolella. Kun vielä kävi ilmi, ettei totinen jumala antanut palvojilleen taikavoimia, monet pitivät rahulin uutta uskoa hulluutena. Rahul kuitenkin pysyi uskossaan ja jäi yksi autiomaahan rukoilemaan. Myöhemmin koditon Hvalanin heimo vaelsi ohi paikasta, johon Rahul oli jäänyt rukoilemaan. Rahul oli kuollut ja muumioitunut, mutta paikasta oli tullut vehreä keidas, johon heimo saattoi asettua. Rahul oli jättänyt jälkeensä kirjakääröjä, joissa hän kertoi kaiken, minkä tiesi Totisesta Jumalasta. Hvalanin väki tunsi ihmeen, kun näki sellaisen. He ottivat Totisen Jumalan omaksi jumalakseen ja vaihtoivat nimensä rahuliiteiksi. Keitaalle rakennettiin Totisen Jumalan ainoa temppeli ja profeetan kääröt annettiin heimon vanhimpien haltuun, jotta he pitäisivät ne salassa vääräuskoisilta. Temppeliin ei tehty Jumalasta kuvaa, koska se ja kaikki muutkin kuvat oli kääröissä kielletty. Profeetta haudattiin temppeliin ja keidasta alettiin sanoa Rahulin keitaaksi.

Sittemmin moni on väittänyt saaneensa haltuunsa kätketyt kääröt tai olevansa uusi profeetta. Totisen jumalan usko on jakautunut lukuisiin suuntauksiin ja lahkoihin. Jotkut suuntaukset ovat harjoittaneet lähetystyötä ja toisaalta outo yksijumalainen oppi on viehättänyt monia ulkopuolisiakin. Tämän vuoksi monoteismia tavataan kaikkialla Khamissa ja sen lähialueilla. Suuntaukset ovat keskenään hyvin erilaisia mutta kaikkia yhdistää muutama piirre: Kaikki uskovat, että Totinen Jumala on kaikkivoipa. Kaikki uskovat, että Hän on luonut maailman tyhjyydestä tanssillaan ja että kaikki, mitä maailmassa on, on hänestä lähtöisin, myös muut jumalat. Kaikki uskovat, että vain Totisen jumalan tanssi estää tyhjyyttä nielemästä maailmaa. Kaikki uskovat, että Totisella Jumalalla on tarkoitus kaikille olennoille, joilla on sielu. Kaikki uskovat, että puhuvilla olennoilla on vapaa tahto, minkä vuoksi he voivat toimia Totisen Jumalan tahdon vastaisesti. Kaikki uskovat, että ne, jotka vastustavat Totisen Jumalan tahtoa tuhoutuvat viimeistään tuonpuoleisessa, kun taas uskovat pelastuvat ja voivat menestyä myös tässä elämässä. Kaikki uskovat, ettei Totisesta Jumalasta saa tehdä kuvaa. Kaikki pitävät Rahulin keidasta ja temppeliä pyhinä. Kaikki uskovat, ettei muita jumalia saa asettaa Totisen jumalan yläpuolelle. Muuten lahkojen ja suuntausten opit vaihtelevat kaikin kuviteltavissa olevin tavoin.

ORTODOKSIT uskovat, että Totinen Jumala on vain rahuliitteja varten. Tässä perinteisessä muodossaan monoteismi muistuttaa khamilaista heimouskontoa. Ortodoksit pitävät hallussaan Totisen Jumalan temppeliä mutta sallivat kaikkien palvoa siellä. Tämä on tehnyt ortodoksista rahuliiteista rikkaita ja vaikutusvaltaisia.

KÄÄNNYNNÄISET uskovat, että Totisen Jumalan sanoma kuuluu myös muille kuin rahuliiteille. Käännynnäislahkojen opit vaihtelevat suuresti mm. sen mukaan, keitä hyväksytään käännynnäisiksi. Käännynnäisiä on melko vähän ja vain Khamin ulkopuolella. Monet käännynnäislahkot ovat kerettiläisiä tai avataristeja.

KERETTILÄISET ovat lahkoja, joiden piirissä palvotaan myös muita jumalia kuin Totista Jumalaa. Kaikkein kerettiläisimmissä lahkoissa Totinen Jumala on vain yksi jumala muiden joukossa. Kerettiläisiä on verrattain paljon Khamin kaupungeissa.

LUOPUJAT ovat ortodokseja tai käännynnäisiä, joiden mukaan ihmisten (ja muidenkin) on luovuttava kaikesta maallisesta ja heittäydyttävä Totisen jumalan armoille. Yleensä luopujia vainotaan, koska kukaan vallanpitäjä ei halua, että ihmiset jättävät omaisuutensa, työnsä ja perheensä ja ryhtyvät kerjäläisiksi. Maailmanlopun odottaminen on luopujien keskuudessa yleistä. Luopujalahkot keräävät riveihinsä yleensä köyhiä ja niillä on yleensä karismaattinen johtaja, jonka mukana lahko kukoistaa ja kuolee. Amarnassa on paljon köyhiä ja kurjia, joten luopujiin törmää aina silloin tällöin.

DERVISSIT ovat mystikkoja, jotka pyrkivät yhteyteen Totisen Jumalan kanssa tanssin avulla. Dervissimystiikassa keskeistä on itsen unohtaminen. Monet dervissit ovat aseettoman taistelun mestareita. Kaikki dervissit ovat asialleen hyvin omistautuneita, eikä dervissilahkoissa ole maallikkojäseniä. Monet dervissit viettävät vaeltavaa elämää ja heitä on siksi yllättävän paljon myös Amarnassa.

AVATARISTIT, eli KRATOSLAISET, uskovat, että Kratos oli lihaksi tullut Totinen Jumala. Muut pitävät Kratosta paholaisena.