Parissa pelisessiossa ajatus tempusta on noussut esiin. Temppu on jokin erikoisempi liike, jonka seurauksena hahmo saa yhden nopan helpotuksen tai vihollinen yhden nopan haitan. Tempulla voi olla muitakin vaikutuksia. Metatasolla temppujen tarkoitus on tehdä taisteluista vauhdikkaampia ja vaihtelevampia, murtaa minä lyön, sinä lyöt -kaava.

Parhaiten temppusääntö sopii tilanteisiin, joissa hahmo jotenkin hyödyntää ympäristöä tai olosuhteita vastustajan kiusaamiseksi. Hyvä esimerkki olisi kangaskatoksen romahduttaminen vihollisen niskaan, josta aiheutuisi viholliselle yhden nopan haitta siksi aikaa, kun tämä on sotkeutunut kankaaseen. Hamunatin nekropoliksen ghoulitaistelussa kärryjä olisi voinut hyödyntää loikkaamalla niiden takaosan päälle niin, että aisa olisi noussut ilmaan ja vaunut pyörähtäneet. Aisaa väistävät viholliset olisivat kärsineet haittaa. Tässä voisi soveltaa sellaista periaatetta, että joko vaikutus tulee heti samalla kierroksella suoritettavaan hyökkäykseen ja kestää yhden kierroksen tai sitten temppu tehdään hyökkäyksen sijasta mutta sen vaikutus kestää potentiaalisesti useita kierroksia.

Ainakin minulle on valitettavan vaikeaa keksiä temppuja pelitilanteessa. Yritän lisätä taistelupaikkoihin eläviä yksityiskohtia, jotta se helpottuisi. Miljöö on kuitenkin aina väkisinkin luonnosmainen. Tämän vuoksi pelaajat voivat myös ehdottaa uskottavia yksityiskohtia, joita sitten tempuissaan hyödyntävät. Pyrin pitämään mieleni avoimena ja mieluummin hyväksymään kuin hylkäämään näitä pelaajien ehdotuksia.

Esimerkki: Pelaajahahmot ovat valtaamassa laivaa. Taistelua käydään yhteen painautuneiden laivojen partaiden yli. "Roikkuuko takilasta irtoköysiä?" kysyy pelaaja. "Juu", sanoo PJ kaikessa viisaudessaan. "Okei, mä tartun yhteen niistä ja heilautan itseni vihollisten päälle miekkaani heilutellen!" "Viholliset hämääntyvät, joutuessaan väistelemään köyden varassa keikkuvaa hahmoasi. Ne saavat haittanopan taisteluun täksi kierrokseksi. Heitä hyökkäyksesi."