2. tuotantokauden lopuksi Jalal ja Hasir pääsivät hengestään ryhmän sisäisessä taistelussa, joka käytiin Jokilootuksen talossa, ja näytti siltä, että Arkhosin ja Ramekinkin tulee käydä kehityskeskusteluja. Oli myös kuultu, että Hamunatin armeija etenee kohti Padia. Kaupungin jumalan päivä oli ovella ja enteitä mustan auringon nousemisesta oli saatu.

3. tuotantokauden seikkailuja varten Vantaan mies tarvitsi uuden hahmon. Yhteisideoinnin jälkeen päädyttiin luomaan gurilainen samanistisoturi Bwanir, joka on päätynyt kaukaisesta kotimaastaan Amarnaan orjana. Hahmonluonnin jälkeen oltiin valmiita toimintaan.

Arkhos suuntasi miehineen palatsille mutta joutui sanaharkan jälkeen taisteluun porttia vahtineiden Zenathoksen miesten kanssa. Ramek puolestaan suuntais torille paljastaakseen dervisseille ja muille Kratoksen temppelin rakentajille, kuka heidän profeetansa oli surmannut. Tästä eurasi tietysti lynkkausjoukon kokoaminen ja yleinen mellakka. Zenathoksen edustaja silitteli lahkolaisia myötäkarvaan ja lahjoitti sarkofagin Jalalin ruumiille.

Tempauksen jälkeen Ramek käski vastentahtoisen ammattiramman etsimään Arkhosin ja kutsumaan hänet Hymyilevään krokotiiliin. Rampa lähti asialle ja värväsi apurikseen vastikään orjahäkistä karanneen Bwanirin. Bwanir pääsikin heti töihin, kun hän ja rampa tavoittivat Arkhoksen, joka oli joutunut alakynteen palatsin vartiostoa vastaan.

Delonialainen jätti saatiin pelastetuksi juuri ennen kuin lykkaajajoukkio pääsi paikalle. Bwanir, Arkhos, ammattirampa ja henkiin jääneet delonialaiset pakenivat pitkin syrjäkatuja. Kun rampa veti pääkadun ylityksessä huomion puoleensa, pakenijat pääsivät turvallisesti Krokotiiliin. Samalla ammattirampa pääsi omille teilleen.

Krokotiilissa Ramek ja Arkhos pääsivät setvimään välejään ja verenvuodatuksen uhka väistyi ainakin hetkellisesti. Keskinäisen taistelun sijasta miehet joutuivat muihin liemiin, kun ammattiramman johdattelemat delonikaartilaiset tulivat tavernaan ja Sheneltamin avustamina ottivat pojat vangeiksi. Ammattirampa hankkiutui samalla eroon liikekumppanistaan Bwanirista väittämällä tätä Jalalin ja Arkhosin toveriksi, joten myös guriittimme vietiin linnakkeeseen. Saman kohtalon koki Abenhor.

Linnakkeessa Zenathos tapansa mukaan esitti miehille yksi kerrallaan erilaisia tarjouksia mutta joko uhmakkuuttaan (Ramek ja Arkhos) tai kunniallisuuttaan (Bwanir) sankarimme kieltäytyivät niistä. Selväksi kuitenkin tuli, että Padin kaupungin tilanne on hyvin vaarallinen lähestyvän armeijan ja puolustusjoukkojen hajanaisuuden takia. Pelisession hahmot lopettivat linnakkeen tyrmään.

***

Myönnän, että käytin hieman halpahintaista yhdessä vankilaan -kikkaa uuden hahmon sitomiseksi vanhoihin. Tohtori myös hieman kritisoi minua kiskottamisesta, kun oli niin ilmeistä, ettei vangitsemispartiolle mahda mitään. Myönnän, että hahmot olivat tilanteessa sangen heikoilla, mutta toisaalta heikko asema oli mielestäni ymmärrettävä, koska hahmot olivat ottaneet kovan riskin tulemalla vihollisensa hallitsemaan kaupunkiin.

Jos tämän "realistisen" oikeutuksen ja toisaalta sosiaaliset syyt (Bwanir mukaan) jättää omaan arvoonsa, kiskottaminen oli minusta paikallaan myös siksi, että se mahdollisti Zenathoksen tarjouksiin liittyvät valintatilanteet. Toisaalta kiskottaminen tietysti on aina ärsyttävää, joten ehkä tilanteen olisi voinut hoitaa jotenkin muutenkin. Ehkä murehdin tässä liiaksi pelin koheesion säilyttämisestä. No, pelaaminen (tai siis peluuttaminen) opettaa!